Beroepsopleidingen

Tennisleraren spelen een sleutelrol bij KNLTB-tennisverenigingen. Door leden beter te leren tennissen, krijgen zij meer plezier in de sport en zullen zij vaker gaan tennissen.

Opleidingen en licenties

De KNLTB verzorgt verschillende opleidingen voor aankomende tennisleraren. In 2015 is een start gemaakt met het herzien van de inhoud van de opleiding tot Tennisleraar 3. Naast vernieuwde inzichten wordt de inhoud ook aangepast aan de verbeterpunten die cursisten zelf als feedback gaven.

Om de kwaliteit te waarborgen mogen alleen gediplomeerde tennisleraren die in het bezit zijn van een geldige licentie lesgeven bij de KNLTB tennisverenigingen. Aan het eind van 2015 was er sprake van een recordaantal leraren die beschikten over een geldige licentie, ruim 3400.

Permanente Ontwikkeling

In de tennissport is een zeer belangrijke rol weggelegd voor tennisleraren. De kwaliteiten van de trainer bepalen namelijk niet alleen voor een groot deel het plezier wat mensen aan de tennissport beleven, ze bepalen in grote mate ook het succes van een vereniging. Om te zorgen dat de kennis van leraren op peil blijft en hun lessen aansluiten bij de nieuwste methoden en inzichten is bijscholing van belang. In 2015 is middels een pilot het proces van Permanente Ontwikkeling (PO) getest onder 80 tennisleraren, die werkzaam waren bij 50 verenigingen, verspreid over het land. Na evaluatie is het systeem van Permanente Ontwikkeling vanaf 1 januari 2016 een verplichting voor tennisleraren die lesgeven. Binnen twee jaar dienen zij 24 bijscholingspunten te behalen om hun licentie te verlengen.