Directie

De KNLTB heeft zich ten doel gesteld om méér mensen méér te laten tennissen om zo de rol van tennis in de maatschappij te vergroten. Dit doen we omdat we geloven in de kracht van sport in het algemeen, en van tennis in het bijzonder. De kracht om de samenleving op de been te brengen en in beweging te houden. Om mensen fitter en gezonder te maken. En om mensen te verenigen en samen te laten werken, ongeacht hun leeftijd, afkomst of geslacht.

In 2015 gingen bijna 1 miljoen Nederlanders zelf de baan op, en een veelvoud daarvan volgde de tennissport vanaf de tribune of via verschillende  mediakanalen. Zij konden genieten van de prestaties van Nederlandse toptennissers die op het wereldtoneel van zich deden spreken, zoals Jean-Julien Rojer die op prachtige wijze de dubbeltitel op Wimbledon wist te veroveren. Of van het Lotto Nederlands Fed Cupteam. Het team versloeg in 2015 zowel Slowakije als Australië. Door deze overwinningen promoveerde Oranje naar de Wereldgroep I en daarmee behoorde Nederland tot de beste acht landenteams in het damestennis. Een prestatie van formaat. Rolstoeltennisster
    Jiske Griffioen beleefde in 2015 haar beste jaar tot nu toe. Door verschillende grand slam overwinningen in zowel het enkel- als dubbelspel sloot ze het jaar af als nummer 1 van de wereld in beide onderdelen. De 18-jarige Tim van Rijthoven debuteerde in 2015 in de Davis Cup. Een prachtige kans voor deze talentvolle speler om ervaring op te doen in de wereldtop.

Helaas constateren we ook dat het aantal leden van onze tennisverenigingen de afgelopen jaren is teruggelopen, en dat terwijl de populariteit van onze sport niet is afgenomen. Het is duidelijk dat de wensen en verwachtingen van onze leden de afgelopen jaren zijn veranderd. Om in te spelen op deze trends heeft de KNLTB in 2015 zijn diensten op sommige punten grondig herzien. Om clubs beter op maat te kunnen bedienen werden de afdelingen Verenigingsondersteuning en Wedstrijdtennis verder geprofessionaliseerd. Daarnaast werd een marketingafdeling opgericht om te zorgen voor een tennisaanbod dat beter aansluit bij de wensen van onze leden.

Eind 2015 werd de nieuwe strategische doorkijk goedgekeurd door de Ledenraad. In deze doorkijk staat uitvoerig beschreven welke ambities we hebben en hoe we er voor kunnen zorgen dat meer tennissers de weg naar een tennisclub weten te vinden. Want alleen op een KNLTB tennisvereniging beleef je de tennissport in al zijn facetten.

Kerngegevens 2015