KNLTB Jaarcongres en trainerscongres

KNLTB Jaarcongres

Op 28 november 2015 stond het derde KNLTB Jaarcongres op het programma. Een recordaantal van 812 bezoekers kwam naar deze ontmoetingsplek voor verenigingsbestuurders. Het jaarcongres, dit jaar voor het eerst in Omnisport Apeldoorn tijdens de AFAS Tennis Classics, stond in het teken van ledenwerving en ledenbehoud.

Via plenaire sessies en workshops werd toelichting gegeven op de visie, ambitie en het beleid van de KNLTB. Daarnaast verzorgden prominente sprekers zoals Gerard Dielessen, Farid Tabarki, en Jacco Eltingh presentaties die aansloten op de huidige en toekomstige ontwikkelingen in het Nederlandse tennislandschap. Verder demonstreerde Algemeen directeur Erik Poel de nieuwe KNLTB ClubApp.

Congresgangers beoordeelde het evenement met een 7,9.

KNLTB Trainerscongres

De tennisleraar speelt een cruciale rol binnen de vereniging en de tennisschool. Daarom vond de KNLTB dat deze doelgroep een eigen congres verdiende in plaats van gecombineerd met het KNLTB Jaarcongres. Het eerste KNLTB Trainerscongres vond plaats op 18 december in Topsportcentrum Rotterdam en deels in de Rotterdamse Kuip. Met ruim 1.000 aanwezige Nederlandse tennistrainers was het KNLTB Trainerscongres het grootste sportcongres in 2016 in Nederland.

Bijzondere spreker tijdens het congres was de Zweed Magnus Norman, de voormalig nummer twee van de wereldranglijst en coach van Stanislas Wawrinka. Naast het plenaire deel met onder andere Norman, kwamen ook onderwerpen aan bod als Permanente Ontwikkeling (PO) en de certificering van tennisscholen binnen de nieuw op te zetten structuur van de Bondsjeugdopleiding. Er werden diverse workshops aangeboden, waaronder Internationale Tennistechniek, Video Analyse en Tennisouders.

Een bezoek aan het congres leverde de tennisleraar 6 PO punten op. Het KNLTB Trainerscongres kreeg gemiddeld een 7,2 als rapportcijfer.