Communicatie

Als aanjager van de tennissport in Nederland speelt de KNLTB een verbindende rol tussen een grote groep interne en externe stakeholders. Van tennisverenigingen en tennisscholen tot individuele leden en van commerciële partijen tot gemeenten, de KNLTB is gids in tennisland en daarmee hét startpunt voor iedereen die iets te maken heeft met tennis in Nederland.

Om bij de verschillende groepen stakeholders draagvlak te creëren voor de visie en ambities van de KNLTB, is heldere en consistente communicatie van belang.

De KNLTB heeft in 2015 verschillende nieuwe communicatiemiddelen (her)ontwikkeld en in gebruik genomen die kennisdeling tussen stakeholders mogelijk maken en om de betekenis van tennis voor de Nederlandse samenleving te vergroten.

Klantreizen

Een belangrijk speerpunt van het nieuwe beleid is om de binding van leden met hun verenigingen en met de KNLTB te vergroten door middel van persoonlijke en relevante rechtstreekse communicatie. In 2015 zijn hiervoor verschillende ‘klantreizen’ in het leven geroepen, zodat de KNLTB op belangrijke momenten in het tennisleven van onze leden zichtbaar is. Zo ontvingen alle captains van competitieteams op de vooravond van de Voorjaarscompetitie een ‘succes-sms’. Na de competitie ontvingen alle winnaars persoonlijke felicitaties van tennissterren uit binnen en buitenland. Nieuwe leden en nieuwe functionarissen van verenigingen werden door middel van een introductiemail welkom geheten, en leden die in 2015 afscheid namen van hun vereniging werd gevraagd een korte afmeldmonitor in te vullen. In 2016 wordt het aanbod aan klantreizen verder uitgewerkt.

Social media

De KNLTB informeert op jaarbasis tienduizenden mensen op een positieve en aansprekende manier via social media kanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Deze accounts maakten dit jaar een grote groei door. Samen met de diverse websites kan de KNLTB zo al haar doelgroepen bereiken. Daarnaast is de KNLTB sinds 2015 te vinden op Instagram. In korte tijd kreeg dit account met de mooiste tennisfoto's al meer dan 1.000 volgers.

ClubApp

In 2015 begon de bond aan de bouw van de KNLTB ClubApp die in 2016 door tennisverenigingen in Nederland te gebruiken is. De ClubApp is een compleet informatie- en communicatieplatform dat zorgt voor ledenbinding met de club. De eenvoud en laagdrempeligheid van de app zorgen voor tal van voordelen voor individuele leden. Denk aan het afhangen van banen, het vinden van speelmaatjes, het volgen van clubnieuws, het bekijken van de speelsterkte en nog veel meer. De app zal er mede voor zorgen dat méér mensen méér gaan tennissen en dat de club het hele jaar door in beeld is.

KNLTB.nl

De KNLTB streeft er naar om de bondswebsite, knltb.nl, constant te verbeteren. In 2015 zijn veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de site. Het is veel gemakkelijker voor potentiële nieuwe tennissers om via de Verenigingszoeker een tennisvereniging in de buurt te vinden. Bovendien kunnen competitiespelers via de Competitiezoeker nog beter hun weg vinden in het competitie-aanbod van de KNLTB. Verder wordt de website door diverse kleine aanpassingen steeds gebruiksvriendelijker voor de één miljoen mensen die de site geregeld bezoeken.

Tenniskids.nl

Ook tenniskids.nl heeft in 2015 een ontwikkeling doorgemaakt. Om de informatie over Tenniskids te verbeteren is besloten om de website alleen nog in te richten voor ouders. De informatie voor de Functionaris Tenniskids is overgezet naar centrecourt.nl. De website tenniskids.nl is daarmee niet langer alleen een informatieve site, maar ook een marketingcommunicatieplatform.

Centrecourt.nl

Het online kennisplatform centrecourt.nl is in 2015 uitgegroeid tot een vaste waarde voor gemiddeld 12.000 verenigingsbestuurders, functionarissen en tennisleraren. De website is het verlengstuk van Centre Court magazine en wordt dagelijks voorzien van relevant en actueel nieuws, succesverhalen en andere informatie. Daarmee krijgen bezoekers op een toegankelijke wijze handvatten aangereikt om hun vereniging zo goed mogelijk te organiseren.

Centre Court magazine

Centre Court magazine is hét blad voor verenigingsbestuurders en tennisleraren en verschijnt in een oplage van 18.000. Drie keer per jaar staat het magazine vol met actuele artikelen over tennisgerelateerde zaken in Nederland. Zo gaf afgelopen jaar voormalig staatssecretaris van Financiën, Willem Vermeend, als econoom en sportliefhebber zijn visie op de tennisvereniging anno 2015. Verder riep NOC*NSF-directeur Gerard Dielessen clubs op tot vernieuwing en was er aandacht voor een aantal Nederlandse talenten die een masterclass van tweevoudig Roland Garros-winnaar Sergi Bruguera kreeg.